Winkelen in een rolstoel: een survivaltocht

Samen met Lin ga ik een ochtendje de stad in. Nadat we vroeg in de ochtend in het ziekenhuis zijn voor wat controleafspraken vind ik dat we het wel verdienen even lekker weg te gaan. Het is lekker weer en samen door de stad scharrelen, vinden we altijd wel gezellig. Met natuurlijk een patatje aan het eind.

Winkelen in een rolstoel survival

Als eerste duiken we een kledingwinkel in. Gewoon even samen rondsnuffelen en wegdromen bij de prinsessenjurken. Terwijl ik Lin naar de kinderkleding achterin duw, houdt zij haar armen beschermend om haar hoofd. De kledingrekken staan dicht op elkaar en het is alsof ze door een oerwoud rijdt. Samen kijken we een tijdje naar de prinsessenjurken. We besluiten dat de roze toch wel het mooiste is. Als we uitgekeken zijn, lopen we weer terug door het oerwoud. Hindernis één hebben we overleefd.

Volgestouwde invaliden lift met schoenendozen

Als tweede wandelen een schoenenwinkel binnen. Ja, we zijn echte meisjes hoor samen. Geen oerwoud dit keer maar wel een trap. Maar gelukkig, naast de trap is een invalidenlift. Dat hebben ze goed bedacht. Maar over het volgende is minder goed nagedacht: de lift is volgepropt met schoenendozen. Ik loop naar een medewerker. ‘Goedemorgen,’ zeg ik beleefd: ‘wij willen naar de kinderschoenen daar beneden maar jullie hebben de lift volgepropt met schoenendozen.’ ‘Ja, nou, uhm, dan tillen we haar wel even.’ En ze bukt naar beneden om de voetenplank van de rolstoel vast te pakken. ‘Ja, ho, wacht eens even, ik heb hartstikke last van mijn rug, ik ga haar echt niet tillen.’ Verdwaasd kijkt ze me aan. Op dat moment springt er een klant tevoorschijn die zegt dat zij wel kan tillen en samen tillen ze Lin naar beneden. Mijn punt was eigenlijk dat de lift niet volgestouwd hoort te zijn maarja, op deze manier komen we er ook. Beneden aangekomen kijken Lin en ik rustig naar alle schoenen. En als we weg willen laat ik Lin weer naar boven tillen. Ook hindernis twee hebben we, met wat hulp, weten te bedwingen.

Het loopt tegen lunchtijd dus is het tijd voor patat. Lin vindt vooral patat van de grote M lekker dus lopen we naar de dichtstbijzijnde zaak. En we lopen gelijk tegen hindernis drie aan: een heel hoge opstap om de winkel in te komen. Ik zie geen medewerker die me kan helpen en de toeristen om ons heen doen alsof ze aapjes kijken in de dierentuin dus trek ik Lin toch zelf maar naar binnen. De pijn in mijn rug negeer ik deze keer maar. Binnen bestellen we patat en ik wurm Lins rolstoel tussen de bank en de vastgeschroefde kruk. Ze zit zo niet echt lekker aan tafel zoals het hoort maar het is iets.

Halverwege zegt Lin dat ze naar de w.c. moet. Ik kijk om me heen maar zie nergens bordjes die wijzen naar een invalidentoilet. Op dat moment komt er iemand langslopen die verdacht veel op een manager lijkt. Ik schiet hem aan. ‘Goedemiddag, waar is jullie invalidentoilet?’ vraag ik op onschuldige toon, ik heb namelijk al lang door dat die er helemaal niet is maar ik speel de grote onschuld. ‘Sorry mevrouw, die hebben we niet. Op de derde verdieping hebben we toiletten,’ zegt hij terwijl hij naar Lin kijkt. ‘Maar dat is natuurlijk niet zo handig,’ met een knikje naar Lin. ‘Nee, dat heeft u goed gezien.’ ‘U kunt het wel bij onze buren proberen,’ zegt hij. ‘Oké, bedankt,’ zeg ik terwijl ik me verbaas dat we door de grote M naar concurrent B worden verwezen. ‘Mag ik jullie een ijsje aanbieden als de patat op is?’ vraagt hij plotseling. Een mooie poging ons toch als klant te houden. Lin knikt ja dus ik kan geen nee meer zeggen. ‘Weet je het zeker Lin, want je moest naar het toilet weet je nog?’ Weer knikt ze ja en zegt: ‘ik hou het op.’

Wanneer het ijsje op is gaan we zo snel mogelijk naar huis. De concurrent heeft namelijk ook helemaal geen invalidentoilet weet ik. Thuisgekomen heeft Lin haar plas keurig opgehouden waarmee we ook hindernis vier hebben overleefd.

Ja, zo’n ochtendje winkelen is een ware hindernisbaan. Maar Lin en ik zijn survivors dus we laten ons niet tegenhouden. Maar wel trek ik hier en daar mijn mond open, stuur eens een mailtje of dien een wens in (zie foto) in de hoop dat het ooit allemaal net iets makkelijker wordt voor ons en alle anderen.

Kerstwens winkeliersvereniging

 

29 gedachten over “Winkelen in een rolstoel: een survivaltocht

  1. Herkenbaar. Ik heb de luft in de hema zelf weer op gang gekregen en vraag geen hulp. Ik had alle schoenendozen er ter plekke uitgegooid. Een ijsje???? De maaltijd gratis en zeker een aanklacht naar de bevoegde instanties want zo’n toilet is verplicht. Alle horeca dient in principe rolstoel toegankelijk te zijn dus een te hoge drempel is weer een reden om bezwaar te maken tegen de uitgegeven vergunning tot uitvoering horeca. Waarom dat doen. Aangename met noodzakelijke verenigen. Wettelijk is het verplicht en je frustratie botvieren. Geen medeleven; zij gemakzuchtig zonder aananderen te denken dan jij ook. Met mede leven Thom.

    Geliked door 1 persoon

  2. Tja, op die manier winkelen is inderdaad wel heel anders dan wanneer ik even een winkel in- en weer uitvlieg. Goed dat je je niet laat weerhouden om toch “gewoon” te winkelen.

    Like

    1. Men lijkt zich er langzaamaan steeds iets bewuster van te worden. Er is nu een VM-verdrag voor de rechten van mensen met een handicap en met een beetje geluk gaat Nederland over op het uitvoeren hiervan…

      Like

  3. Het zou prettig zijn als ergens was vastgelegd dat alle horeca rolstoeltoegankelijk moet zijn. Ik heb dat bindende voorschrift helaas nog nergens gevonden.
    Nu het VN verdrag voor de rechten van gehandicapten (agenda 22) door de VN is aangenomen is toegankelijkheid een universeel mensenrecht, net zoals vrijheid van meningsuiting.
    Het bouwbesluit geeft weinig houvast om toegankelijkheid af te kunnen dwingen, en toepassing van het Handboek Toegankelijkheid is helaas niet verplicht.
    Het ITS schrijft dan wel weer voor dat er, indien er toiletten zijn ook een itegraal toegankelijk toilet moet zijn, maar de ITS-richtlijnen zijn alleen bindend als je gaat voor het Integrale Toegankelijkeids Keurmerk.
    Het zou mooi zijn als in landelijk en gemeentelijk beleid vastgelegd wordt dat:
    – integrale toegankelijkheid altijd een basisvoorwaarde is bij nieuwbouw, verbouw en renovatie van (openbare) gebouwen en in de openbare ruimte
    – dat het verdrag van de VN over de rechten van gehandicapten wordt nageleefd, dus dat gehandicaptenorganisaties altijd geraaldpleegd worden, mogen adviseren, en de status en stem krijgen van ervaringsdeskundigen
    – dat bij nieuwbouw, verbouw en renovatie van (openbare) gebouwen minimaal het handboek toegankelijkheid als dwingende richtlijn wordt aangewezen.

    Ik ben er trouwens principieel tegen om gehandicapten door vreemden te laten tillen. Iemand met een handicap is toch geen zak aardappels?

    Geliked door 2 people

    1. Mee eens, ik hoop van harte dat er regels omtrent toegankelijkheid echt opgenomen gaan worden in regels en wetgeving.
      Verder snap ik je standpunt dat door vreemden getild worden niet altijd gewenst is. Maar de vergelijking met een zak aardappelen vind ik een beetje flauw. Als je graag ergens heen wilt en er zijn mensen die je willen helpen daar te komen, vind ik niet dat je dan maar meteen een zak aardappelen bent als je die hulp accepteert. Door zo te denken kan je ook jezelf erg beperken in je doen en laten. En natuurlijk is door anderen geholpen moeten worden niet altijd even leuk en waardig maar soms is het op dat moment voor de betrokkenen de beste optie vanuit hun oogpunt. Mocht Lin ooit aangeven dat ze dit liever niet heeft, prima, maar in deze bepaalde situatie hadden wij er in ieder geval geen problemen mee en hebben we met plezier schoenen staan bekijken 🙂

      Geliked door 1 persoon

  4. Het rookvrij maken van de horeca is nog steeds een ramp.
    Ik herinner mij van jaren terug het gedoe rondom de nieuwe sanitair eisen bij de horeca.
    Gescheiden mannen en vrouwen toiletten en dan ook nog eens een wasbak in een gescheiden ruimte van het sanitair.

    Commentaar blijft dan het kost ons geldopbrengende vierkante meters. Want elke plek moet door een betalende klant ingenomen worden.

    Omzet maken en dus geld verdienen kan ook met een ruime toegankelijkheid. Het vergroot zelfs de hoeveelheid potentiele klanten.

    Jammer genoeg hebben te weinig ondernemers dit door.

    Vriendelijke groet,

    Geliked door 1 persoon

  5. Heel knap dat je er toch iedere keer iets van zegt. Ik snap dat ’t voor jou waarschijnlijk onmogelijk is om je mond erover te houden, maar toch. Mensen die niet in een rolstoel zitten hebben geen flauw benul van hoe moeilijk het kan zijn om even de deur uit te gaan.

    Geliked door 1 persoon

    1. Ik zat al eens te denken heh, zou het niet mooi zijn als je bijvoorbeeld op de middelbare school elke leerling eens de kans geeft een dag in een rolstoel door te brengen. Lekker de stad in, met het ov enzo, dan kan iedereen ervaren hoe dat eigenlijk is…

      Like

      1. Tijdens een projectweek nodigde ik ooit iemand met een geleidehond uit.
        Na dit bezoek heb ik aan de leerlingen gevraagd wat er aan aanpassingen nodig zijn in de school om met een fysieke beperking de lessen te kunnen volgen.

        Het begrip voor de blinde vrouw was vertederend.
        Het enthousiasme voor de opdracht was overweldigend.

        Jammer genoeg vond de directie het maar lastig en te duur ……

        Vriendelijke groet,

        Geliked door 1 persoon

  6. Ik weet niet of je deze reacties nog leest, maar vind het heel herkenbaar. Ik heb zelf ook CP maar ik kan nog wel m’n stoel uitstappen als het nodig is, of binnenshuis lopen. Maar als ik een dagje naar de stad wil, of boodschappen wil doen dan is naar de wc gaan daar echt een ramp. In het winkelcentrum is één (betaalde) wc waar je dan geld in een gleuf moet gooien, en dan kan je de deur voor 10 seconden open trekken om naar binnen te gaan. Niet echt makkelijk toegankelijk voor rolstoelgebruikers. En dan is er nog niet eens een mindervalide toilet…

    Geliked door 1 persoon

  7. Onze zoon zit in een grote elektrische rolstoel met alles erop en eraan……dan valt het helemaal niet mee hoor, ’t is een groot drama en het resultaat is toch wel dat je eigenlijk nergens meer komt. Die drogist met de K daar kun je je “kont niet keren”dus laat staan een grote rolstoel. Maar ook mensen met een kinderwagen, rollator etc. worden gewoon beperkt in hun winkel- en uitgaansgedrag. Ik heb zelf erge rugklachten en loop daardoor niet gemakkelijk een trap; ik moet er ook niet aan denken dat ik drie trappen ergens op moet om naar het toilet te gaan. Als je alle toiletten niet op de begane grond, of waar je dan ook je activiteiten hebt, hebt gesitueerd dan loop je een hele grote doelgroep mis. En dat is dom. Maar ik ben bang dat er weinig zal veranderen.

    Geliked door 1 persoon

    1. oef ja die K-drogist… en toiletten zijn inderdaad ook altijd lastig 😦 en er kan alleen maar wat veranderen als we )keer op keer) onze mond opentrekken dus dat probeer ik maar…

      Like

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat!