Schoolkeuzestress: niet één maar twee scholen

Een tijdje geleden schreef ik over de Mytylschool waar Lin heen gaat vanaf dat ze vier is. Maar dit is niet de enige school waar we Lin voor inschrijven. Naast een ‘speciale’ school willen we Lin ook één dag in de week op een reguliere school plaatsen. Gewoon, om haar ook in de ‘gewone’ maatschappij een plek te laten vinden want dat is uiteindelijk de plaats waar ‘het leven’ plaatsvindt.

De zoektocht naar een geschikte school begon al bijna twee jaar geleden. We hadden al ervaring met het zoeken van een kinderdagverblijf en wisten dus al dat er veel tijd kan gaan zitten in zo’n zoektocht. Een school moet er namelijk wel voor open staan en er serieus tijd in willen steken want makkelijk is het niet en een school die er niet zo in staat, die willen we niet. Langzaamaan zijn Lins vader en ik verschillende scholen langsgegaan binnen tien minuten fietsafstand. Dat zijn er hier nogal wat dus we waren wel even zoet.

We kregen een hoop verschillende reacties:
We staan er wel voor open maar we zijn een buurtschool en jullie wonen te ver weg [we wonen op zeven minuten loopafstand van die school];
Als ze niet zindelijk is kan het niet punt [waar is het denken in mogelijkheden in plaats van onmogelijkheden?];
We hebben geen geld om de lift te laten repareren [denk in mogelijkheden toch? misschien heb ik wel een geldboom op mijn balkon en betaal ik de aanpassingen voor de school, weet jij veel];
We zitten hier op hoge krukken dus dan is het wel pech dat Lin daar naast moet zitten in haar lage rolstoel [ik zei: denken in mogelijkheden!];
Oh wat ongelofelijk leuk, ze is van harte welkom, oh wat leuk [té enthousiast, zó leuk is het nou ook weer niet];
Ja, ik snap jullie wens, laten we realistisch zijn, het zal niet makkelijk zijn, maar ik zie ook wel mogelijkheden [heh heh].
Je zal wel begrijpen dat we met die laatste in zee zijn gegaan.

We schreven een brief met daarin omschreven wie Lin is [vrolijk, pienter en nog wat meer ophemelende woorden] en wat wij van de school verwachten [dat Lin contact kan maken met kinderen uit de buurt, zichzelf staande leren te houden tussen ‘de normale medemens’, en eigenlijk gewoon dat wat we al op Lins huidige kinderdagverblijf (kdv) hebben].
En toen begon het lange wachten.

Iemand kwam kijken op Lins kdv waar ze dus ook tussen de ‘gezonde’ kinderen verblijft. Dat werd besproken in een vergadering waarna ze nog een keer ging kijken samen met een andere docent. Dat werd weer besproken in een vergadering. We spraken samen met de school, de eigenaar van het kdv en de ergotherapeut. We wachtten op een akkoord vanuit de docenten. Die kwam er maar toen moesten het zorgteam en de directie nog akkoord gaan. En toen, na heel heel heel lang wachten (en nagels bijten, en rondjes draaien en mezelf knettergek piekeren) kwam daar eindelijk het verlossende antwoord. Lin mag na de zomervakantie een dag in de week meedraaien op de buurtschool!

Misschien niet een keuze die iedereen zou maken maar voor ons loopt het zo goed nu, de combinatie kdv en revalidatiecentrum dat we dat graag doorzetten zolang dat kan. Het zal niet makkelijk worden, niet voor Lin, niet voor ons en niet voor de school want het blijft altijd een zoektocht samen, keer op keer weer. Maar als we het goed op de rails krijgen, kan het voor Lin heel waardevol zijn.

10 gedachten over “Schoolkeuzestress: niet één maar twee scholen

  1. Bij de eerste uitleg die ik van Weer Samen Naar School (wsns) kreeg ik andere ideeen.
    Goed dat jij samen met Lin doorzetters zijn.

    Ik herinner mij vooral veel afwijzende discussie op mijn eerste school.

    Zonnige groet,

    Geliked door 1 persoon

  2. Wat zou het prachtig zijn als dit lukt. Het werkt n.l óók nog eens naar twee kanten, niet alleen Lin krijgt wat meer zicht op “gewone kinderen” maar ook “gewone kinderen” zien de “on”en “mogelijk”-heden van een wat minder “gewoon”kind en dat lijkt me héél nuttig voor in hun latere leven.
    Zolang je geen mensen die anders zijn dan jij in je omgeving hebt kijkt je daar toch héél anders tegenaan. Ik herinner me een eerder verhaal van je over een kind dat Lin in de lift(?) tegenkwam en er geen raad mee wist ,( en erger , de moeder óók niet)

    Geliked door 1 persoon

    1. Ja, klopt, dat was het verhaal van de lift. De enige moeder die daar trouwens aanwezig was, was ik hoor 😉 maar helaas komen we daarnaast genoeg ouders tegen die inderdaad zich niet echt een houding weten te geven. Maar daar gaan we verandering in brengen zoveel als kan 🙂

      Geliked door 1 persoon

  3. Beetje late reactie op een blog van een poos geleden maar Lin loopt dan ook een jaar voor op mijn Yara. Ik zit middenin ditzelfde proces. Ik wil om dezelfde redenen als jij naast de mytylschool een reguliere BSO. Da’s geen sinecure :-P. Bovendien lijkt het wel of mensen met een niet-zo-doorsnee-kind geen naschoolse opvang nodig hebben. Ik lees hier gelukkig dat ik niet de enige (en de eerste) ben die dit wil. Ik geef niet op en we komen er wel :-). Hoe gaat nu met Lin op de sch(o)ol(en)?

    Geliked door 1 persoon

    1. Hoi!
      Met Lin gaat het supergoed op beide scholen! Ze heeft het op beide plekken heel erg naar haar zin 🙂 maar het was een hoop geregel en gepraat om dit voor elkaar te krijgen ja.
      Wij hebben zelf qua opvang na school op twee dagen thuiszorg die haar opvangt en een dag mijn vader. De andere dagen zijn we zelf thuis. Onze Mytylschool biedt wel naschoolseopvang aan maar alleen als je pgb hebt en dat hebben we niet maar voorlopig weten we het zo goed op te vangen.
      Hoe gaan jullie het regelen qua vervoer naar de reguliere bso? Hier wil de gemeente namelijk niet dat kinderen met de taxi naar een andere plek dan thuis gebracht worden oftewel: reguliere opvang is onmogelijk.

      Like

      1. Ik ben in de gelukkig omstandigheid het vervoersprobleem maar 500m groot is omdat de BSO die waarschijnlijk mee gaat werken dichtbij de Mytylschool is. De school valt dus binnen heb bereik van de mensen die nu ook al kinderen halen van de gewone scholen. Daarnaast heb ik een super-vrijwilliger die Yara van en naar de peutergroep brengt. Hij wil dit ook blijven doen als ze naar school gaat. De gemeente denkt hier over vervoer hetzelfde over als bij jullie :-P. Ben bezig met een pgb (dwz dat ik een boek aan het schrijven ben…) om de extra hulp die Yara op de BSO nodig heeft te kunnen betalen.

        Geliked door 1 persoon

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat!