Blogspiratietag

Tijd voor een extra blog want: Blijkbaar doe ik toch iets goed in het blogwereldje want ik werd wéér genomineerd voor een tag door iemand. En dat voelt toch als een soort van kleine waardering voor mijn schrijven dat er iemand aan mij denkt. De eer kreeg ik deze keer van Ninjamoeder Yousra. Voor alle moeders (en niet-moeders): Yousra is keigoed in je via internet motiveren om te sporten en gezonder te gaan leven dus als je op zoek bent naar wat inspiratie in die richting, kijk dan vooral even op haar blog!

Anyway, de tag waarvoor ik werd genomineerd is de gaat over een ander soort inspiratie, namelijk blogspiratie, bedacht door Blogqueen die nieuwsgierig was naar waar bloggers hun schrijfinspiratie vandaan halen. Om daarachter te komen heeft ze tien vragen opgesteld die ik speciaal voor haar, Yousra en al mijn andere lezers zal beantwoorden:

Volop inspiratie of loop je vaak tegen het zogenaamde writer’s- of bloggers block aan?
Ja.
Ja, soms heb ik heel veel inspiratie en dan typ ik in twee uur acht blogs (of in ieder geval uitgebreide concepten).
Ja, soms heb ik werkelijk waar even geen idee meer waar ik over kan schrijven. Ik heb natuurlijk best een smalle niche gekozen en dan moet ik soms diep graven naar onderwerpen die in die niche passen (en af en toe maak ik eens een uitstapje naar iets anders zoals nu).

Als de woorden even niet uit je vingers komen; hoe voel jij je dan?
Uhm, dan heb ik nog tienduizend andere dingen te doen dus dan richt ik me daar op, zoals klantenservices bellen of over Lin praten. Ik ken mezelf en weet dat ik eigenlijk altijd wel vóór donderdag 16u een blog op ‘papier’ heb. Ik maak me dus niet al te druk daarover.

Hoe blijf je gefocust tijdens het uitwerken van een bericht?
Nou, niet door nu naar buiten te kijken en me te ergeren aan het bouwvakkersdecolleté dat steeds voor mijn raam langsloopt. Ja, als ik schrijf dan wil ik graag rust om mij heen. Het liefst schrijf ik ’s avonds als mijn vriend niet thuis is, Lin in bed ligt en het donker is buiten. Dan ben ik echt even helemaal alleen met mijn computer en gedachten en leidt niks me meer af.

Welke brainstorm-techniek zorgt gegarandeerd voor blogspiratie?
Hmmm, ik doe niet echt aan brainstormtechnieken. Als ik een onderwerp zoek dan ga ik nadenken over wat er de laatste tijd zoal gebeurd is. Dingen die ik grappig vond, of juist vervelend of dingen waarvan ik het belangrijk vindt dat anderen die weten. Ik denk dat ik me daarbij vooral richt op welke dingen bij mij veel gevoel, positief of negatief, bij me opriepen. Nouja, misschien dat dat dan toch een brainstormtechniek te noemen is?

Helpt muziek je ook als je blogspiratie zoekt?
Echt niet! Nee hoor, geen muziek voor mij als ik wil schrijven. Op muziek hoor je te dansen, in stilte hoor je te schrijven. Maar misschien dat dat wel mijn persoonlijke afwijking is. Als ik muziek hoor dan wil ik dansen, en als ik dat niet met mijn lijf kan (durf) dan gebeurt het vanzelf in mijn hoofd en dan blijft er geen ruimte meer over om te schrijven.

Waar ontstaan de beste ideeën?
In mijn hoofd, waar anders? Nouja, misschien wel in iemand anders zijn hoofd.

In welke inspirerende omgeving werk je graag?
Ik schrijf (werk) alleen maar achter mijn eigen bureau. Compleet in stilte (op de vlooienmars van het bovenbuurkind na dan). Maar de echte inspiratie is natuurlijk Lin. Maar met haar erbij kan ik niet schrijven. Dus de inspiratie doe ik in Lins buurt op en het harde werk doe ik achter mijn bureau.

Heb jij ook een ware ‘blogbijbel’ op je bureau staan voor als je het even niet weet?
Nee, of nouja, ik heb wel twee boeken, eentje over columns schrijven en eentje over boeken schrijven. Maar die gebruik ik niet als ik het even niet meer weet. Wel gebruik ik die om de stukken die ik heb geschreven bij te schaven en mooier te maken. Want daar hou ik wel van, een geschreven stuk nog heel vaak bijschaven voor ik het publiceer.

Welke bloggers inspireren jou?
Pfoe, als ik eerlijk ben dan denk ik dat niemand me echt inspireert. Ik bedoel, ik lees wel andere blogs maar er is niemand waar ik écht inspiratie vandaan haal, niemand die me zo ver krijgt zelf ook te gaan schrijven nadat ik wat van diegene heb gelezen.

Hoe zit het met andere bijzondere inspiratiebronnen?
Sja, daar is natuurlijk maar een goed antwoord op heh: Lin.Onderkant formulier

En nu komt het moeilijkste onderdeel van de tag, ik moet zelf ook weer mensen nomineren voor deze tag. Dus, braaf als ik altijd ben, doe ik dat bij deze:

Michiel van Michiel Ziet

Marijke van MM Op Vrijdag

Heleen van Gelukkig Mezelf Zijn

Thomas Pannenkoek

Zo Simpel is dan Geluk

9 gedachten over “Blogspiratietag

  1. Super leuk om te lezen! Ik schrijf ook het liefst als de kinderen slapen en manlief het pand heeft verlaten 😉 Die klantenservice die weet wat 😉 hahahaha….over inspiratie gesproken 😉 Bedank voor de leuke introductie ook 🙂

    Geliked door 1 persoon

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat!