2016

Eind 2015 schreef ik dat ik me door 2016 zou laten verrassen. Nou, dat heb ik geweten…
Ik had begin dit jaar maar één doel voor ogen: mijn studie afronden. En nu zit ik hier, met mijn keurige planning voor mijn neus. Aan het begin van het jaar leek hij zo haalbaar. Nu, terugkijkend; eigenlijk nog steeds. Ware het niet dat er op mijn pad in 2016 richting afstuderen vele kronkels en hobbels maar misschien vooral flink wat diepe dalen bleken te zitten. Verrassend maar niet bepaald leuk.

En dan heb ik het eigenlijk niet eens over de studie zelf maar over mijn privéleven dat grote invloed heeft (gehad) op mijn studieverloop. Elke keer als ik dit jaar dacht ‘en nu komt er even wat rust in mijn leven’, dan kwam de volgende kronkel in de weg of donderde ik in een diep dal. Ondertussen durf ik niet meer te denken dat er ooit eens rust in mijn leven komt en eigenlijk is dat ook wel prima. In plaats van me vast te houden aan die hoop, probeer ik te leven in dat wat er nu is zonder dat te veroordelen. Veel dingen kan ik namelijk toch niet veranderen. Al is dat veel makkelijker gezegd dan gedaan.

Gelukkig waren er het afgelopen jaar, naast diepe dalen, ook mooie bergen. Ik leer steeds beter om tijd voor mezelf te maken zonder me schuldig te voelen. Ik mocht een stukje presenteren op een internationaal congres. Ik blogde vrolijk door en heb elke blog met evenveel liefde en plezier geschreven waarbij één blog er, voor mij totaal onverwachts, bovenuit sprong. Ik leerde leuke nieuwe mensen kennen en ik leerde dat ik aan de mensen die ik al kende nog veel meer heb dan ik al dacht. En toch wel het meeste belangrijke voor mij: Lin creëerde mooie en hilarische momenten.

Maar dat neemt niet weg dat afgelopen jaar een kronkelig jaar was waardoor ik komend jaar nog altijd hetzelfde stipje aan de horizon probeer te zien: afstuderen. In 2017 hoop ik toch echt eens een blog te mogen schrijven waarin ik kan meedelen dat ik dan toch eindelijk ben afgestudeerd, ook al loopt dat pad via gekke kronkelwegen.

4 gedachtes over “2016

  1. Lieve Karen
    Het is een mooie column, wij durfden jou er eigenlijk nooit om te vragen maar we merkten wel allemaal dat je een heel zwaar jaar aan het doormaken was.
    Ik wil helemaal niks opdringen, jij maakt je eigen keuzes in wat je wilt vertellen en ook in wat je van anderen wilt aanvaarden.
    Maar als er iets is wat we voor je kunnen doen om de kronkels iets te verzachten en de dalen iets minder diep te maken, zeg het dan alsjeblieft als je wilt.
    Heel veel liefs, Nicolette

    Like

  2. Er zijn héél veel jonge mensen die hun studie niet op de geplande tijd afronden, en de mééste daarvan hebben eigenlijk geen enkel excuus waarom het niet lukte. Dat jij in jouw omstandigheden het bijltje er niet bij neergegooid hebt is sowieso al een prestatie.
    Je hebt mijn lijfspreuk volgens mij helemaal onder de knie. “Ga niet onder een appelboom zitten in de verwachting dat er peren uit vallen” . Jij wéét dat je beter de appels kunt benutten zolang je niet op zoek kunt naar een perenboom. Je bent een kanjer. Ik wens je héél veel succes bij je studie en natuurlijk alle liefde en geluk voor het nieuwe jaar.

    Like

  3. Mooi om te lezen hoe je hiermee omgaat. Petje af hoor, want je hebt het alles behalve makkelijk.
    Zelf kijk ik terug op een jaar waarin het contact met mijn jongste dochter steeds hechter en mooier werd, terwijl ik mijn andere twee kinderen het hele jaar niet gezien of gesproken heb. Dat heeft zo z’n oorzaken en redenen waar ik weinig aan kan veranderen. Ik probeer het los te laten, terwijl dat loslaten soms voelt als opgeven, om vervolgens dat gevoel maar weer los te laten.

    Like

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat!

