Werken als ervaringsdeskundige

Op een regenachtige donderdagmorgen stap ik, iets te laat, de zaal in het UMCU binnen. De presentatie van mijn collega is al begonnen. Snel ga ik zitten en probeer mezelf een beetje op te lappen. De trein was te laat, het regende keihard en over het algemeen ging het op dat moment toch al niet zo goed met me én ik zou de tweede helft van het uur voor mijn rekening nemen en wat vertellen over de WWW-wijzer. Zodoende zit ik daar licht chagrijnig te wezen maar ik probeer me toch te focussen op de presentatie van degene voor mij: de effecten van iemand met een dwarslaesie op het gezin/de partner.

Alsof ze potverdorie over mij zit te praten.

Álles wat ze vertelt, gaat over mij. De gevoelens, de frustraties, het verdriet, alles wat in haar onderzoek naar boven kwam, is wat ik ook ervaar als moeder/mantelzorger. Ik voel de tranen opkomen en probeer ze verwoed weg te drukken. De presentatie is me op dit moment veel te confronterend. Meerdere keren denk ik dat het me teveel wordt en overweeg ik om weg te lopen uit de zaal. Door dit verhaal word ik met mijn neus op de feiten gedrukt; mantelzorger zijn is soms gewoon k*t. En dat staat ze me nu te vertellen en ik voel het tot op het bot. Zal ik weglopen?

Ik slik. Ik wil me niet laten kennen. Ik wil niet dat mijn collega’s me zo zien. Ik blijf.

Fanatiek mijn pijn wegdrukkend, zit ik de tijd uit. Thuis neem ik wel weer de tijd om uit te huilen. Nu eerst maar even mijn eigen presentatie. Het komende half uur doe ik maar gewoon alsof ik alleen maar onderzoeker ben en even geen mantelzorger, geen ervaringsdeskundige.

Een gedachte over “Werken als ervaringsdeskundige

  1. Lijkt me in ieder geval réuze nuttig werk want ervaringsdeskundigen kunnen héél veel bereiken met hun inbreng. Ik had ooit een lezer die zelf wegens geestelijke problemen “opgenomen” was geweest, jaren later is hij zélf werkzaam als ervaringsdeskundigen en van héél veel nut voor anderen. Maar het zal voor jou zeker lastig zijn er tijd voor vrij te maken, helemaal top dat je het belang er van ziet en tijd máákt.

    Liked by 1 persoon

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat!

